Monday, November 15, 2010

SIS : Adakah Mereka Lupa?



Merujuk kepada post sebelum ini

Zina!!! : Bukan Hanya Berlaku Kepada Anak2 Muda yang Tidak Berkahwin Sahaja

Kenapa diambil contoh Sister In Islam?
Kerana mereka mengelar diri mereka pembela muslimah... tapi banyak menyeleweng.



Diatas hanya secebis sahaja penyelewengan yang dibuat SIS.
Ini beberapa contoh lain:

1. SIS bersetuju perempuan boleh menjadi iman kepada lelaki.

Antara hujah mereka:
- Pada tahun 699M/77H, seorang perempuan Khawarij bernama Ghazala juga pernah menjadi imam solat kepada askar-askar lelaki di Kufa dan telah membaca dua surah terpanjang dalam solat tersebut. Ada beberapa ulama klasik yang enggan mengikitiraf peristiwa ini dengan alasan Ghazala dari kaum Khawarij. Namun, haruslah diingat bahawa Khawarij dianggap pelampau kerana mereka terlalu berpegang pada ajaran Al-Qur'an secara harfiah dan enggan berijtihad dalam penafsiran agama, dan bukan kerana mereka tidak percaya Al-Qur'an dan sunnah Nabi. (sila rujuk al-Tabari, kitab Tarikh al-Rusul wa'l Muluk, Kaherah, Bab 51 ms 80, Abu al Hassan Ali Masudi (Muruj al-Thahab, Dar al-Andalus, Beirut 1965, bab 3 ms 139)


(p/s: Dalam ahli sunnah wal jamaah, fahaman khawarij adalah sesat dan menyeleweng.)

2. SIS menolak terus poligami.


"Oleh yang demikian, persoalan yang wajar dipertimbangkan dalam masyarakat kita pada hari ini bukanlah sama ada poligami patut dibenarkan semula bagi bukan Islam, tetapi sama ada poligami patut terus dibenarkan di bawah undang-undang keluarga Islam, apabila difikirkan secara mendalam akan tujuan sebenar ayat al-Qur'an mengenai poligami: "jika takut tidak dapat berlaku adil (terhadap isteri-isteri), maka kahwinilah seorang sahaja". Sebenarnya, Kitab Suci al-Qur'an adalah satu-satunya kitab suci yang mengandungi rangkaikata "kahwinilah seorang sahaja". Malah, masyarakat orang Islamlah yang sepatutnya telah memimpin masyarakat lain dalam perjuangan menentang poligami dan penyalahgunaannya."
Sisters In Islam

(p/s: poligami tidak haram dalam Islam, yang haram hanya kepada suami yang tidak berlaku adil)

3. SIS membantah sebat ke atas wanita yang bersalah.


Sebat Syariah dan krisis persepsi SIS
Kenyataan terbaru Sister in Islam (SIS) oleh Pengerusi Eksekutif barunya Dr Hamidah Merican (bawah) membantah hukuman sebat syariah terhadap tiga pesalah wanita mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram)
Thursday, February 18, 2010

(p/s: hukum sebat kepada yang bersalah adalah hukuman yang telah ditetapkan Allah (hukum hudud), kufur bagi mereka yang menolaknya... nauzubillah)

Adakah mereka lupa....
Mereka kata hukuman Islam seperti sebat Kejam terhadap wanita....
Mereka kata Islam tidak adil pada wanita....
Lupakah mereka,
semasa zaman jahiliah...
"Keadaan akhlak dan moral masyaakat Arab jahiliyah juga adalah amat buruk. Mereka mempunyai sikap yang tidak sopan dan tidak berperikemanusiaan, ada dikalangan mereka yang sanggup bertukar isteri dan mengahwini ibu dan bapa sendiri. Malah ada yang sanggup menanam anak perempuan hidup-hidup demi menjaga maruah mereka. Kaum wanita pada ketika itu dianggap seperti barangan dagangan dan mempunyai taraf yang cukup rendah." - Wikipedia.
Islam yang mengangkat kembali martabat wanita...
Janganlah anda lupa...
Allahu akbar!




No comments:

Post a Comment