Monday, November 14, 2011

Bahaya Fahaman al-Mujassimah

Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah


Sedikit peringatan mengenai ajaran menyeleweng, sesat lagi menyesatkan. Iaitu golongan al-Mujassimah. 


Hati-hati dengan golongan al-mujassimah.
Fahaman Wahabi (al-Mujassimah) menyeleweng drpd Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Mereka mengatakan Allah bertempat yang kononnya menggunakan dalil Al-Quran:

“dalam al-Qur'an ada ayat yg memberitahu Allah bersemayam di Arasy..adakh kita msh nk menafiknnya lg??  S U R A T A L - A ' R A F “

Padahal ayat tersebut ayat mutasyabihat….

Sesungguhnya Nabi kita lebih mengetahui bahasa arab dari orang lain. Maka terbatallah pegangan golongan al Musyabbihah al Mujasimah seperti Wahhabiah dewasa ini yang berpegang dengan zahir nas-nas al Quran dan hadis yang bersifat al Mutasyabihat yang secara zahirnya menunjukkan bahawa Allah Taala mempunyai tempat.


Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang sebenar:
ALLAH WUJUD TANPA TEMPAT.

1.     Dalil Al-Quran:

 1-Firman Allah Taala:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ
Maknanya: “Tidak ada sesuatu pun yang menyerupai-Nya dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat”.(al Syura: 11)

2.     Dalil hadis:

Sabda Rasulullah:
كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ
Maknanya: Sesungguhnya Allah sediakala (ada-Nya tanpa permulaan), kewujudan-Nya tanpa ada sesuatu pun di samping-Nya.(H.R al Bukhari)

 -Imam Saidina Ali berkata:
كان الله ولا مكان وهو الأن عليه كان
Maknanya: Allah ada pada azal(adanya tampa permulaan) dan ketika itu belum ada tempat dan dia sekarang(setelah mencipta tempat) seperti biasa ada tanpa tempat. (Dinukilkan oleh Imam Abu Mansur al Baghdadi dalam kitabnya al Farq Bainal Firaq, m/s:333)

-Imam Abu Mansur al Maturidi berkata:
إِنّ اللهَ سُبْحَانَه كَانَ وَلاَ مَكَان
Maknanya: Sesungguhnya Allah subhanahu wataal ada tanpa tempat (Kitab al Tauhid, m/s:69, karangan Imam al Maturidi)

-Imam Syafei berkata:
إنه تعالى كان ولا مكان فخلق المكان وهو على صفة الأزلية كما كان قبل خلقه المكان لايجوز عليه التغيير في ذاته ولا التبديل في صفاته
Maknanya: Sesungguhnya Allah Taala ada sebelum terciptanya tempat, dan selepas dicipta tempat maka Dia tetap bersifat azali(ada tanpa tempat) sepertimana sebelum Dia mencipta tempat, tidak harus berlaku pada-Nya perubahan pada zat dan sifat-sifat-Nya.( Diriwayatkan dalam kitab Ithaf al Sadatil Muttaqin, jilid 2 m/s:24.)



3.     DALIL IJMAK BAHAWA ALLAH ADA TANPA TEMPAT

1- Sheikh Abdul Qohir bin al Tamimi al Baghdadi telah menukilkan ijmak bahawa Maha suci Allah dari tempat:

وأجمعوا على أنه لا يحويه مكان ولا يجري عليه زمان
Makna: “Mereka (ahlus sunnah wal jamaah) telah bersepakat bahawa Dia (Allah) tidak bertempat”. ( Al-Farqu Baina Al-Firaq, hlm. 256)

2- Imam Abdul Malik al Juwaini berkata:

ومذهب أهل الحق قاطبة أن الله سبحانه و تعالى يتعالى عن التحييز والتخصص بالجهات
Maknanya: Dan pegangan Ahli al Haq semuannya ialah Allah Subhanahu Wataala Maha Suci dari bertempat dan arah-arah.( Kitab al Irsyad, m/s:58)


4.     Dalil Akal:

Banyak para ulamak yang menjelaskan dalil akal bagi menafikan tempat bagi Allah seperti mengatakan bahawa setiap sesuatu yang mengambil tempat atau arah maka ia perlu kepada sesuatu yang lain untuk mengkhusukan baginya tempat tersebut, maka jika ia berada pada tempat maka sudah pasti dia akan tinggal padanya lalu berlaku padanya sifat bergerak, kerana keadaan tempat tidak lari dari sifat bergerak atau diam, dan setiap yang bersifat sedemikian maka ia baharu, dan yang baharu itu tidak layak menjadi tuhan.

-Maha Suci Allah daripada tempat. Allah wujud tanpa tempat. Tempat itu makhluk. Allah tidak berhajat kpd makhluk. Jika Allah berhajat pada makhluk nescaya Allah lemah. Dan Allah lemah itu MUSTAHIL. 



Sunday, November 13, 2011

Risalah Misbahul Munir



Kitab Akidah: Risalah Misbahul Munir
Disusun Oleh: Tuan Guru Abdul Aziz Bin Ismail AlFatoni

RAMADHAN : MENUJU TAQWA ATAU LALAI

Dengan puasa yang kita buat, malam kita bertarawih, berdoa secara bersistematik dari awal ramadan sampai akhir ramadan iaitu doa;


Doa Paling Afdal di Bulan Ramadhan
“Allah humma innaka ‘afuu ’un karimun tuhib bul ‘af wa fa’ fu ‘anni” (maknanya Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang sangat suka mengampun, ampunkanlah dosa-dosa ku).

Kalau dibuat setiap malam dari awal ramadan sampai akhir ramadan pastilah kita jumpa dengan satu malam yang mana malam ini ialah malam Qadar. Sebab dia pasti datang setiap tahun dibulan ramadan. Kalau kena malam itu maka sampailah tujuan tadi kita dapat memohon daripada Allah swt. minta yang paling berharga iaitu bermohon agar Allah mengampunkan semua dosa-dosa kita. Kalau bertemu demikian kita sampailah kepada matlamat tadi iaitu “La’al lakum tat takun” dengannya kamu bertaqwa,

Tuesday, November 1, 2011

Takbir Muqayyad Pada Subuh 9 Zulhijjah



Salam Eidul Adha

Takbir Muqqayyad(terikat) bermaksud takbir yang dilafazkan sebaik sahaja selesai memberi salam solat fardu mahupun sunat.

9 Dzul Hijjah adalah hari wuquf di Arafah. Disunnatkan kita di sini untuk berpuasa di mana Junjungan Nabi s.a.w. menyatakan bahawa kelebihan puasa Arafah, Allah Taala mengampunkan dosa dua tahun, setahun yang lepas dan setahun yang akan datang.

Setelah sembahyang fardhu Subuh pada 9 Dzul Hijjah, disunnatkan kita bertakbir dan diteruskan takbir tersebut mengiringi apa jua sembahyang baik fardhu mahupun sunat termasuklah sembahyang jenazah dan sembahyang qadha. Ini menurut pendapat Imam Ibnu Hajar. Imam ar-Ramli pula berpendapat mula takbirnya dengan terbit fajar subuh hari Arafah.

Takbir muqayyad yang mengiringi sembahyang ini berakhir setelah sembahyang Asar pada 13 Dzul Hijjah nanti, menurut Imam Ibnu Hajar. Imam ar-Ramli berpendapat sehingga terbenam matahari pada hari tersebut (yakni hari ke-13 Dzul Hijjah).

Kesimpulan, kita disunatkan bertakbir bermula Subuh 9 Dzul Hijjah hingga Asar 13 Dzul Hijjah. Mudah-mudahan bermanfaat.