Monday, November 29, 2010

TURKI : Selangkah menuju khilafah Islam?

 
 
ISTANBUL : Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan berkata semalam, beliau mahu larangan memakai tudung di universiti dihapuskan secepat mungkin walaupun ditentang hebat golongan sekular.

Agensi berita Anatolia melaporkan, Erdogan mahu isu berkenaan diselesaikan secepat mungkin melalui arahan parlimen.

“Masanya sudah sampai untuk mengakhiri masalah ini,” kata Erdogan dalam satu pertemuan dengan Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) pimpinannya, di Istanbul, semalam.

Parti AKP mencapai persetujuan peringkat awal dengan parti pembangkang Khamis lalu untuk meminda perlembagaan bagi menghapuskan larangan berkenaan, walaupun dikritik hebat badan kehakiman dan ahli akademik di negara itu.
Parti AKP yang dibentuk selepas pengharaman Parti Islam, sejak sekian lama mahu larangan memakai tudung di universiti dihapuskan kerana mendakwa peraturan itu melanggar kebebasan dan hak untuk pendidikan.

Kumpulan sekular termasuk tentera, badan kehakiman dan ahli akademik kanan, melihat tudung kepala sebagai simbol penentangan terhadap sistem sekular di Turki.

Mereka mendakwa kelonggaran yang diberikan akan meningkatkan tekanan sosial terhadap wanita untuk menutup aurat.

Erdogan bagaimanapun menafikan tuduhan bahawa AKP mahu menghapuskan sistem sekular.

“Bagaimana anda boleh katakan bahawa mereka yang memakai tudung tidak sekular. Kita mempunyai masyarakat di mana mereka yang bertudung dan tidak bertudung mempertahankan negara demokratik dan sekular,” katanya.- AFP


Kenyataan dan tindakan pimpinan turki sekarang menampakkan ke arah sistem khilafah islam. Walaupun jelas, sebelum ini Turki begitu mengamalkan sekular dan ini hanya sedikit sahaja perubahan. InsyaAllah ini hanya satu langkah, teruskan langkah ke arah sistem khilafah islam. Perdana Menteri Turki juga akhirnya membenarakan ulama' terlibat dengan politik baru-baru ini walaupaun ditentang hebat oleh puak sekular di negara itu.

Monday, November 15, 2010

Salam Eidul Adha

SIS : Adakah Mereka Lupa?



Merujuk kepada post sebelum ini

Zina!!! : Bukan Hanya Berlaku Kepada Anak2 Muda yang Tidak Berkahwin Sahaja

Kenapa diambil contoh Sister In Islam?
Kerana mereka mengelar diri mereka pembela muslimah... tapi banyak menyeleweng.



Diatas hanya secebis sahaja penyelewengan yang dibuat SIS.
Ini beberapa contoh lain:

1. SIS bersetuju perempuan boleh menjadi iman kepada lelaki.

Antara hujah mereka:
- Pada tahun 699M/77H, seorang perempuan Khawarij bernama Ghazala juga pernah menjadi imam solat kepada askar-askar lelaki di Kufa dan telah membaca dua surah terpanjang dalam solat tersebut. Ada beberapa ulama klasik yang enggan mengikitiraf peristiwa ini dengan alasan Ghazala dari kaum Khawarij. Namun, haruslah diingat bahawa Khawarij dianggap pelampau kerana mereka terlalu berpegang pada ajaran Al-Qur'an secara harfiah dan enggan berijtihad dalam penafsiran agama, dan bukan kerana mereka tidak percaya Al-Qur'an dan sunnah Nabi. (sila rujuk al-Tabari, kitab Tarikh al-Rusul wa'l Muluk, Kaherah, Bab 51 ms 80, Abu al Hassan Ali Masudi (Muruj al-Thahab, Dar al-Andalus, Beirut 1965, bab 3 ms 139)


(p/s: Dalam ahli sunnah wal jamaah, fahaman khawarij adalah sesat dan menyeleweng.)

2. SIS menolak terus poligami.


"Oleh yang demikian, persoalan yang wajar dipertimbangkan dalam masyarakat kita pada hari ini bukanlah sama ada poligami patut dibenarkan semula bagi bukan Islam, tetapi sama ada poligami patut terus dibenarkan di bawah undang-undang keluarga Islam, apabila difikirkan secara mendalam akan tujuan sebenar ayat al-Qur'an mengenai poligami: "jika takut tidak dapat berlaku adil (terhadap isteri-isteri), maka kahwinilah seorang sahaja". Sebenarnya, Kitab Suci al-Qur'an adalah satu-satunya kitab suci yang mengandungi rangkaikata "kahwinilah seorang sahaja". Malah, masyarakat orang Islamlah yang sepatutnya telah memimpin masyarakat lain dalam perjuangan menentang poligami dan penyalahgunaannya."
Sisters In Islam

(p/s: poligami tidak haram dalam Islam, yang haram hanya kepada suami yang tidak berlaku adil)

3. SIS membantah sebat ke atas wanita yang bersalah.


Sebat Syariah dan krisis persepsi SIS
Kenyataan terbaru Sister in Islam (SIS) oleh Pengerusi Eksekutif barunya Dr Hamidah Merican (bawah) membantah hukuman sebat syariah terhadap tiga pesalah wanita mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram)
Thursday, February 18, 2010

(p/s: hukum sebat kepada yang bersalah adalah hukuman yang telah ditetapkan Allah (hukum hudud), kufur bagi mereka yang menolaknya... nauzubillah)

Adakah mereka lupa....
Mereka kata hukuman Islam seperti sebat Kejam terhadap wanita....
Mereka kata Islam tidak adil pada wanita....
Lupakah mereka,
semasa zaman jahiliah...
"Keadaan akhlak dan moral masyaakat Arab jahiliyah juga adalah amat buruk. Mereka mempunyai sikap yang tidak sopan dan tidak berperikemanusiaan, ada dikalangan mereka yang sanggup bertukar isteri dan mengahwini ibu dan bapa sendiri. Malah ada yang sanggup menanam anak perempuan hidup-hidup demi menjaga maruah mereka. Kaum wanita pada ketika itu dianggap seperti barangan dagangan dan mempunyai taraf yang cukup rendah." - Wikipedia.
Islam yang mengangkat kembali martabat wanita...
Janganlah anda lupa...
Allahu akbar!




Saturday, November 6, 2010

Zina!!! : Bukan Hanya Berlaku Kepada Anak2 Muda yang Tidak Berkahwin Sahaja



Berlakunya zina bagi yang telah berkahwin.
Ia bukan dengan seseorang itu bersekedudukan dengan orang lain.
Tapi berzina dengan "isteri" sendiri...
Ye ke zina boleh berlaku walaupun telah bergelar suami isteri?

1. Tidak sah perkahwinan apabila salah seorang atau kedua-dua suami isteri murtad.

2. Batal syahadah atau punah aqidah juga sudah tidak Islam seseorang itu.

3. Contoh: Sister In Islam (SIS) mengatakan hukum Islam (sebat) tidak sesuai dan zalim ke atas wanita yang bersalah seperti minum arak.

4. Mereka (SIS) menolak terus poligami dalam Islam.

5. SIS telah melawan hukum yang telah ditetapkan Allah, maka ia boleh merosakkan aqidah.

6. Mereka (SIS) yang bergelar suami isteri tidak sedar bahawa sudah terbatal syahadah dengan kenyataan mereka, tetapi masih melakukan hubungan suami isteri.

7. Bagaimana pula, wali, saksi yang rosak aqidah...???




sedikit rujukan dari:
jalanakhirat.wordpress.com

Rukun Nikah:

* Pengantin lelaki
* Pengantin perempuan
* Wali
* Dua orang saksi
* Ijab dan kabul (akad nikah)

Syarat bakal suami

* Islam
* Lelaki yang tertentu
* Bukan lelaki mahram dengan bakal isteri
* Mengetahui wali yang sebenar bagi akad nikah tersebut
* Bukan dalam ihram haji atau umrah
* Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
* Tidak mempunyai empat orang isteri yang sah dalam satu masa
* Mengetahui bahawa perempuan yang hendak dikahwini adalah sah dijadikan isteri

Syarat bakal isteri

* Islam
* Perempuan yang tertentu
* Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
* Bukan seorang khunsa
* Bukan dalam ihram haji atau umrah
* Tidak dalam idah
* Bukan isteri orang

Syarat wali

* Islam, bukan kafir atau murtad
* Lelaki dan bukannya perempuan
* Baligh
* Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
* Bukan dalam ihram haji atau umrah
* Tidak fasik
* Tidak cacat akal fikiran, terlalu tua dan sebagainya
* Merdeka
* Tidak ditahan kuasanya daripada membelanjakan hartanya

Syarat-syarat saksi

* Sekurang-kurangya dua orang
* Islam
* Berakal
* Baligh
* Lelaki
* Memahami kandungan lafaz ijab dan qabul
* Boleh mendengar, melihat dan bercakap
* Adil (Tidak melakukan dosa-dosa besar dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil)
* Merdeka

Syarat ijab

* Pernikahan nikah hendaklah tepat
* Tidak boleh menggunakan perkataan sindiran
* Diucapkan oleh wali atau wakilnya
* Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah(nikah kontrak e.g.perkahwinan(ikatan suami isteri) yang sah dalam tempoh tertentu seperti yang dijanjikan dalam persetujuan nikah muataah)
* Tidak secara taklik(tiada sebutan prasyarat sewaktu ijab dilafazkan)

Syarat qabul

* Ucapan mestilah sesuai dengan ucapan ijab
* Tiada perkataan sindiran
* Dilafazkan oleh bakal suami atau wakilnya (atas sebab-sebab tertentu)
* Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah(seperti nikah kontrak)
* Tidak secara taklik(tiada sebutan prasyarat sewaktu qabul dilafazkan)
* Menyebut nama bakal isteri
* Tidak diselangi dengan perkataan lain
Contoh sebuatan qabul(akan dilafazkan oleh bakal suami):”Aku terima nikah/perkahwinanku dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya/bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai” ATAU “Aku terima Diana Binti Daniel sebagai isteriku”.